Internet är segt/långsamt
Vi har en avtalad hastighet för överförning till och från Internet med Telia, detta förutsätter dock att den dator/server som man kommunicerar med klarar av att leverera/ta emot information i denna hastighet.
- Testa hastigheten mot Bredbandskollen.
Det ger en fingervisning om hastigheten du får. Ladda inte ner några tunga filer eller dylikt när du utför mätningen. Se också till att göra mätningar via en kabel direkt till routern.
- Om ni känner att ni inte får den hastigheten som ni blivit utlovade, ring till Telias support 020-240250 så kan de hjälpa er med eventuell felsökning.
- Om ni får en snabb hastighet via nätverkskabel, men mycket sämre via trådlös överföring, så kan det bero på att signalen inte är tillräckligt stark i det rum som du befinner dig i. Det är inte helt ovanligt att man kan behöva köpa till extra ”accesspunkter” eller ”repeaters” för att förlänga signalen så att den når ut i fastighetens alla hörn. Kontakta din lokala datorhandlare så har de tips och förslag.