Problemlösning

Problemlösning

Har ni problem med er anslutning - kolla tipsen här nedan!

 Internet/TV/telefon funkar inte


  • Börja med att kontrollera om felet bara gäller för just denna dator/telefon/tv ifall ni har flera i huset. Om övriga enheter i huset fungerar så är det förmodligen inget fel på tjänsten utan kontrollera kablage och testa att starta om just denna enhet (dator/tv-box).
  • Om detta inte hjälper, testa att starta om routern. På baksidan finns en av/på-knapp, stäng av enheten, vänta i tjugo sekunder och starta den sedan igen. Vänta en minut och försök använda dator/telefon/tv igen, om det inte funkar så försök att starta om dator/tv-box.
  • Om det fortfarande inte fungerar så kontrollera om du har någon anslutning mot telestationen. Det gör du genom att se om ”F0”lampan (längst ner till höger) på fiberomvandlaren (vit låda som fiberkabeln går in i) lyser/blinkar. Om den inte lyser så betyder det att din fastighet inte har kontakt med switchen i telestationen, alternativt att det är något fel i stationen. Ring Telias support 020-20 20 70 för vidare felsökning.
  • Om ovanstående punkter inte åtgärdar felet,ring till Telias support 020-20 20 70.
    De kan kontrollera om ditt abonnemang är aktivt, om det är något fel vid stationen,
    och i så fall skicka ut någon tekniker som åtgärdar felet.

  • Om supporten säger att dom inte kan hitta något fel, kontakta någon i styrelsen.

Internet är segt/långsamt


Vi har en avtalad hastighet för överförning till och från Internet med Telia, detta förutsätter dock att den dator/server som man kommunicerar med klarar av att leverera/ta emot information i denna hastighet.

  • Testa hastigheten mot Bredbandskollen.
    Det ger en fingervisning om hastigheten du får. Ladda inte ner några tunga filer eller dylikt när du utför mätningen. Se också
    till att göra mätningar via en kabel direkt till routern.
  • Om ni känner att ni inte får den hastigheten som ni blivit utlovade, ring till Telias support 020-240250 så kan de hjälpa er med eventuell felsökning.
  • Om ni får en snabb hastighet via nätverkskabel, men mycket sämre via trådlös överföring, så kan det bero på att signalen inte är tillräckligt stark i det rum som du befinner dig i. Det är inte helt ovanligt att man kan behöva köpa till extra ”accesspunkter” eller ”repeaters” för att förlänga signalen så att den når ut i fastighetens alla hörn. Kontakta din lokala datorhandlare så har de tips och förslag.