Frågor och svar

Frågor och svar

1. Flytta in/Flytta ut?

Kontakta alltid styrelsen vid in/utflytt!

  • Ny medlem som skall nyttja våra tjänster fyller i medlemsansökan och betalar insats och medlemsavgift.
  • Om ni skall sälja en fastighet som är ansluten till fiberföreningens nät är det viktigt att skriva över anslutningen på den nya fastighetsägaren.
    Detta gör ni genom att fylla i ett överlåtelseavtal på telia.se. I och med det lämnar du som tidigare fastighetsägare föreningen och överlåter anslutningen till den nya ägaren.


2. Felsökning och support

Vem kontaktar man om det inte fungerar?

  • Föreningen äger det nedgrävda fibernätet i socknen

    Om ni misstänker att något är fel med fiberkablarna ute i markerna eller om någon skada har skett på ett fiberskåp eller då en fiberkabel/slang har råkat grävas av, kontakta styrelsen omgående!

  • Telia äger utrustningen i telefonstationen (switchar) och i fastigheterna (fiberomvandlare, router och TV-boxar).
    Om utrustningen inte fungerar korrekt kontaktar man Telias support:
    Telefon: 020 240 250
    Chatt: www.telia.se/chat
  • Felsöka själv - titta på denna sida för att få tips!



3. Ansluta fastighet

Vill du ansluta din fastighet till fiberföreningens nät?

  • Kontakta styrelsen om du vill ansluta din fastighet till vårt fibernät - grundkostnaden för de jobb som måste göras är solidariskt beräknad. 
    Vid anslutning/medlemskap så får man ta del av föreningens nya superavtal med Telia som gäller i tio år från april 2023.
    Varmt välkommen med förfrågan, kontakta styrelsen!